بام سبز یا روف گاردن بهشتی بر پشت بام شما

بام سبز یا روف گاردن فضای پشت بام ساختمان شما، را به منظره ای متفاوت، خاص و ویژه تبدیل می کند که می تواند محیطی تفریحی و دکوراتیو را فراهم کند. بام سبز با داشتن یک سیستم مناسب و مهندسی ساز باعث محافظت بام در برابر اشعه خورشید می شود. با ایجاد آن می توان محیط زیبایی را در یک قسمت بدون استفاده ساختمان فراهم کرده که علاوه بر بالا بردن سطح کیفی زندگی بر ارزش بنای شما نیز افزوده می شود. پس برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید در این مقاله ما درباره بام سبز و اجزای تشکیل دهنده آن. انواع مختلف آن و فاکتورهای مورد نیاز برای اجرا و جزییات اجرایی آن صحبت می کنیم.

 

طراحی بام سبز بر پشت بام بام سبز کجاست و از چه اجزایی تشکیل شده؟

در زندگی مدرن امروزی و با صنعتی شدن شهرها، کم کم از طبیعت و نعمتهایش دور می شویم. زندگی بدون سرسبزی و روح و تازگی کم کم ما را از نشاط و سرزندگی دور می کند. ولی با ایده هایی می توان به بهبود زندگیمان در کنار طبیعت یاری کنیم. فضای سبز در پشت بام سبز (روف گاردن) یکی از این کانسپت های زیباست.

 

طراحی بام سبز در بالای پشت بام

بام سبز کجاست و از چه اجزایی تشکیل شده؟

قبل از هر چیز لازم است بدانیم بام سبز چیست و از چه اجزایی تشکیل شده. بام سبز در واقع ایجاد فضا سبز بر روی پشت بام خانه است که از پنج بخش تشکیل شده. قبل از اقدام به اجرای این مدل فضای سبز در پشت بام باید به آنها توجه داشته باشیم و همه اجزا را به بهترین نحو اجرا کنیم تا در آینده دچار مشکل نشوید. این پنج بخش شامل:

  1. ساختار سقف
  2. لایه ایی که برای محافظت لازم است
  3. لایه ایی برای زهکشی
  4. محیط برای کشت گیاه یا همان خاک مخصوص بام سبز
  5.  در نهایت خود پوشش گیاهی

 

بام سبز کجاست و از چه اجزایی تشکیل شده؟ و دارای چه ویژگی هایی است؟

خاک مخصوص

بهترین خاک برای ایجاد بام سبز خاک کوکوپیت است که از جنس الیاف میوه نارگیل می باشد و برای گیاهانی که به آب زیادتری نیاز دارند مناسب می باشد و خاکی است که در برابر رشد باکتری و علف هرز مقاوم است.

انواع مختلف

بام سبز را می توان برحسب نوع سیستم اجرای آن به چند دسته تقسیم کرد.

  • سيستم مقطع کم ارتفاع که نیاز به عمق زیاد برای گشت گیاه ندارد و از یک یا دو گیاه استفاده می شود.
  • سیستم نیمه متمرکز که به یک بستر غنی تر و با عمیق بشتر نیاز دارد و تنوع گیاه در آن بیشتر است.
  • سيستم متمركز که به سطح کشت عمیق احتیاج داره و به آن باغ بام هم می گویند
  • سيستم مدولار يا جعبه گياه که در آن گیاه و سطح گشت در جعبه هایی قرار دارد و بر پشت بام قرار می گیرد.

 

انواع مختلف بام سبز با طراحی های متنوع و شیک

فاکتورهای مورد نیاز برای اجرای بام های سبز

جهت اجرای فضای سبز روی بام (روف گاردن) به چند فاکتور اصلی باید توجه کنیم:

  • ابتدا میزان وزنی که این فضا به پشت بام وارد می کند را باید مورد سنجش قرار داد. اگر در این امر کم توجهی کنیم به بام آسیب زیادی وارد می شود.
  • مرحله بعد عایق کاری مخصوص روف گاردن است، تا برای سقف مشکلی ایجاد نشود.

 

فاکتورهای مورد نیاز برای اجرای رووف گاردن

 

بام سبز با درختچه های کاج

جزییات اجرایی بام سبز

بعد از این که زیر ساخت را برای اجرای بام سبز آماده کردید باید به سراغ جزییات اجرایی بروید. اگر تا پایان با ما همراه باشید قدم به قدم با اصول طراحی پیش می رویم.

اما اولین قدم!

در قدم اول باید به مسیرهای رفت و آمد دقت کنیم. مسیر اصلی را با کف سازی و قراردادن آلاچیق مشخص می کنیم. فضاهای دیگر را به آبنما و آتریوم که با قلوه سنگ تزیین می شود اختصاص می دهیم. مرحله آخر دلنشین و جذاب کردن محیط با استفاده از وسایل و گیاهان برای درک بهتر فضا می باشد.

برای آشنایی بیشتر با طراحی آلاچیق و مشاهده انواع مختلف آلاچیق مقاله  انواع طراحی آلاچیق مدرن و سنتی مناسب برای ویلا و باغ را مشاهده کنید.

 

بام سبز|روف گاردن|استقبال از عید جزییات اجرایی بام سبز

 

بام سبز|روف گاردن|استقبال از عید جزییات اجرایی بام سبز

قدم دوم :

کاشت گیاهان متناسب با موقعیت جغرافیایی منطقه است. این شرایط شامل روشنایی، باد غالب، آب و هوا و… که در دیزاین پشت بام سبز باید مورد توجه قرار داد. باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که از گیاهان قوی به شرایط پیرامون در پشت بام خیلی بیشتر استفاده کنیم. ولی اکنون با توجه به کمبود منابع آب و صرفه جویی می بایست از روشهای اتوماتیک در این موضوع بهره گرفت و این در رشد صحیح و سریع گیاه نیز امر مهمی به شمار می رود.

 

 

بام سبز|روف گاردن|استقبال از عید جزییات اجرایی بام سبز

چند نکته کلیدی!

بام سبز هوای خانه را در فصل تابستان لطیف تر می کند و میزان مصرف انرژی درفصل زمستان را به طور چشمگیری کاهش می دهد. اگر علاقمند به نصب و اجرای آلاچیق هستید به نیرو و انرژی باد توجه کنید. از آلاچیق با مصالح چوبی برای پشت بام استفاده کنید. به مقاومت گیاهان و گل ها در برابر انرژی باد و روشنایی آفتاب دقت کنید.

 

بام سبز|روف گاردن|استقبال از عید جزییات اجرایی بام سبز

آخرین پروسه و نکته ایی که لازم است به آن توجه ویژه داشته باشید، نگهداری از چنین فضایی بویژه گیاهان می باشد. اگر به خوبی از گیاهان نگهداری نکنید تمام زحمات شما به راحتی از بین می رود.

درباره ی nbnbruop82594

مطلب پیشنهادی

اتاق خواب عروس، جدیدترین ایده های سال

اتاق خواب عروس مهم ترین و اصلی ترین بخش منزل برای تازه عروس و داماد …